DOOR: Itzhak Beery
23 JULI 2020

Estimated reading time: 11 minuten

Dit is eigenlijk een vervolg op een stuk dat ik eerder schreef als een reactie op het doorgeschoten idee dat drugsgebruik en sjamanisme het zelfde zouden zijn. Vermoed dat Itzhak Beery één van de meest heldere sjamanistische denkers en schrijvers is en het belangrijk is zijn ervaring en gedachten eens te onderzoeken. Ook al zal het je hier en daar pijn doen, het is niet makkelijk te verteren dat we met onze goede bedoelingen nog steeds ook veel kwaad aanrichten.

Spirituele leegte?

Het ontbrekende stuk in het dialoog over de ongebreidelde populariteit van plantaardige medicijnen zoals ayahuasca en andere hallucinerende rituelen in de westerse wereld is eenvoudig in één woord te duiden: hebzucht. 
In onze technologisch gedreven westerse cultuur, duwen velen het idee dat de ayahuasca-ervaring een geschenk is van haar geest aan de mensheid. Ze beweren dat de geest van ayahuasca heeft besloten dat dit het moment is om zijn helende wijsheid te verspreiden naar een wereld die lijdt aan emotionele pijn en spirituele leegte. 
Kan zijn. Of misschien zit er een ander motief achter deze trend. 
Hebzucht. De inheemse bevolking wil de materialistische prestaties die we hebben. We willen de wijsheid waarmee ze leven, wat een goede zaak is. De Andes-adelaar en de Condor-profetie riepen op tot een nieuwe Pachacuti, een correctie van tijd en ruimte, terwijl we leren samen te vliegen in dezelfde lucht, in een dans van harmonie, vrede en samenwerking. 
We exporteren echter gretig de corrupte waarden die onze samenlevingen hebben gefaald naar de materialistische behoeftige, inheemse wereld. Tegelijkertijd proberen we hun oude culturen en waarden te importeren om onze emotionele pijn te maskeren. Deze reis is onevenwichtig en gecompliceerd, zoals je zult zien.

De ayahuasca-geest

In de vroege namiddag van een lentedag in 2006 doorboorde een enkele kano de nog spiegelachtige wateren van de Taruma-lagune aan de Rio Negro in Brazilië. We keken verrast toen het hoofd van Tucano en Pajé (sjamaan) zijn kano aan onze drijvende steiger vastmaakten. Deze keer droeg hij echter een eenvoudig T-shirt en korte broek. Zonder gebruikelijke beleefdheden sprak hij rechtstreeks met mijn leraar Ipupiara, wiens gezicht ernstig werd.
‘Wat is er aan de hand, wat zegt hij?’ Ik vroeg het aan Ipupiara, die acht Amazonische dialecten sprak. Ipu draaide zich naar ons toe.
‘Hij zegt dat de ayahuasca-geest de ouderlingen een sterke boodschap heeft gestuurd dat het heel erg boos is’, vertaalde hij. ‘kwam speciaal om ons uit te nodigen om volgende maand terug te komen voor een ongewone ceremonie die alle sjamanen en oudsten van het gebied van plan zijn te houden om haar geest te sussen. Zei dat het heel belangrijk is. ‘
“Maar waarom?” Ik vroeg hem. Ik dacht dat het te maken had met onze laatste ayahuasca-ceremonie met de Piexona-oudste.
“Veel sjamanen in het gebied kregen van Ayahuasca zelf een soortgelijk bericht, dat ze haar misbruiken en niet respecteren. Ze moeten een verzoeningsceremonie houden om het evenwicht terug te brengen, ‘legde Ipupiara uit.

ayahuasca

De beste sjamanen zijn ook mensen…

De eerste keer dat ik (Itzhak Beery) deelnam aan een natem (ayahuasca) levensveranderende ceremonie was 1997, met de Shuar-stam in Miasal, diep in de Ecuadoriaanse Amazone, als onderdeel van een groep onder leiding van de auteur John Perkins. Die ceremonie heeft mijn leven veranderd en ik manifesteer nog steeds de visie die ik toen ontving. Ik was me niet bewust van inheemse sjamanen die mogelijk de heilige grootmoederplantleraar misbruikten, hoewel ik het in het noorden en in Europa had zien gebeuren. Maar ik verwachtte dit gedrag van mensen die niet zo nauw verbonden waren met dit medicijn.
‘Denk je dat alleen jij gringo’s hebzucht hebben?’ Vroeg Ipupiara en zag hoe verdrietig ik was.
‘Herinner je je de sjamaan uit de Amazone die een paar jaar geleden naar de sjamanistische bijeenkomst in het Omega Institute werd gebracht?’ vroeg hij terwijl hij me recht in de ogen aankeek door zijn dikke bril. ‘Deze man die nooit geld had of nodig had, kwam met vele duizenden dollars terug naar zijn gemeenschap. Kun je je voorstellen?”
‘Maar is het niet goed?’ heb ik gevraagd.
‘Ja, natuurlijk, maar alleen als hij het met zijn gemeenschap had gedeeld. In plaats daarvan kocht hij koeien en maakte hij de bomen schoon om een weiland te maken om ze voor vlees te houden. ‘ Hij keek op om mijn verbaasde reactie te zien.
‘Maar hoe had hij dat kunnen doen? Is dat niet precies waar wij en de sjamanen altijd voor vechten om te voorkomen dat grote bedrijven dat doen? ‘ heb ik gevraagd.
“Hebzucht. Gewoon hebzucht. Het gebeurt overal, zelfs bij de beste sjamanen. Ze zijn ook mensen, ‘zei Ipupiara droevig. ‘Wanneer een persoon in deze gemeenschappen rijk wordt, volgen jaloezie, afgunst en geweld, en begint zijn familie zich te scheiden van de gemeenschap. Het breekt duizenden jaren van gemeenschapsdelen en verantwoordelijkheid voor elkaar af, ”zei Ipupiara. Hij schudde zijn hoofd heen en weer en ging verder.

Hoe zit het met Huachuma?

‘En wat denk je dat er in New York gebeurt? Jullie zijn geestelijk hebzuchtig. Je bent op zoek naar iets om je spirituele leegte te vullen. Religies en regering hebben gefaald en je verraden. Ziek, eenzaam en losgekoppeld van de natuurlijke wereld. Er zijn zoveel gezinnen gebroken. Je hebt alles en niets is genoeg voor jou. Je rent van workshop naar workshop, elk met nieuwe mooie titels. Van een nieuwe sterdocent naar een andere springen, op zoek naar nieuwe tradities. Het is als een fruitsalade-aanpak. Waarom concentreer je je er niet op en doe je het goed? ‘ Ipupiara stopte. Het was alsof er eindelijk een grote steen uit zijn borst sprong.
‘Itzhak, vertel me waarom ze zo vaak ayahuasca moeten drinken? Waarom zou je het niet een keer drinken, naar de boodschappen van Spirit luisteren, ernaar handelen en ze in je leven integreren voordat je weer rent om nog een kopje te nemen? Geloven ze dat het hen koeler maakt als ze opscheppen over honderden ceremonies? ‘ Hij keek me verbaasd aan. Ik voelde hoe teleurgesteld hij was over ons in het noorden. Ik had geen antwoord.
Mijn leraar Taita don Jose Joaquin Pineda waarschuwde mijn studenten en mij om geen ayahuasca te drinken. ‘Het is heel gevaarlijk’, zei hij. ‘Het kan de samenstelling van je hersenen en DNA veranderen.’
‘Heb je hem ooit genomen?’ Ik vroeg hem.
‘Ja, een keer in de jungle was dat genoeg. Het is voor luie mensen die zichzelf niet kunnen zien. We leren onze krachtige visie te ontwikkelen, ‘zei hij trots.
‘Hoe zit het met Huachuma (San Pedro)?’ heb ik gevraagd.
‘Natuurlijk, de sjamanen, we komen eenmaal per jaar samen op het festival van San Pedro, om te drinken en de toekomst te zien, meer niet,’ antwoordde hij…

Huachuma kaktusplant

De ayahusceros

In 2015 stond ik op het podium van de Shamanic Lands-conferentie in Londen en deelde ik dit verhaal met een kamer vol liefhebbers van plantengeneeskunde. Terwijl ik sprak, realiseerde ik me dat het in de hal akelig stil was. Mensen keken elkaar ongelovig aan. Sommigen waren merkbaar van streek. Ik merkte dat een van de mensen die dergelijke ceremonies organiseerde, boos leek. Maar ik ging door met mijn presentatie en ik stelde hen de vraag van Ipupiara. ‘Hoe vaak moet je ayahuasca drinken?’
Ik sprak over ceremonies in heel Europa en de VS met 40, 60, 80, soms meer dan 100 deelnemers die tot $ 200 betalen voor een enkele beker bij ceremonies onder leiding van een ayahuascero met een helper, en misschien een groep muzikanten.
‘Hoeveel betaal je voor een ceremonie?’ Ik vroeg het retorisch. ‘Heb je jezelf afgevraagd wat de sjamaan met de tienduizenden dollars doet als hij thuiskomt in de jungle? Beschermt hij het bos of zijn gemeenschap? Vraag je jezelf af over je eigen rol in het helpen vernietigen van de sociaal-economische structuur van de inheemse samenlevingen bij elke beker die je drinkt? Heb je jezelf afgevraagd of je deelneemt aan spirituele hebzucht die de hebzucht van de sjamaan voedt? ‘
Een paar mensen kwamen later naar me toe, bedankten me en fluisterden dat ze hetzelfde voelden, maar bang waren om het te zeggen. Een boze jonge vrouw, gekleed in volledige sjamanistische klederdracht, kwam me berispen. Het bleek dat ze drie maanden in Peru trainde.

Echt sjamanen of ayahusceros

Laten we het hebben over degenen die de ceremonie leiden. Zijn het echt sjamanen of ayahusceros, of zijn het gewoon medicijnbarmannen? Er is een groot verschil. Een echte sjamaan heeft een afstamming. Hij geneest met het brouwsel, vaardigheden die hij opdoet door jarenlange training en ervaring. Hij is in staat om door middel van een visie het energielichaam van de cliënt binnen te dringen en die gifpijlen die door vijanden zijn gestuurd te verwijderen, negatieve energieën te verwijderen en het lichaam opnieuw in evenwicht te brengen. Traditioneel dronk alleen de sjamaan het brouwsel, niet de klant. Cliënten dronken zelden ayahuasca, alleen als ze moesten worden gezuiverd om het spijsverteringsstelsel te reinigen dat fysieke en energetische problemen bevat, niet om visioenen te verkrijgen. Ayahusceros in veel Amazone-tradities hebben ook minstens vier jaar maandelijkse training om de brouw- en houdruimte te beheren, en ze weten hoe ze namens de klant met geesten moeten ingrijpen

Gouden Rolex-dragers

Verhalen over het commerciële misbruik van plantengeneeskunde zijn talrijk en circuleren al jaren in onze gemeenschap. Ik gaf les tijdens een evenement in Manaus, Brazilië, waar een blonde ‘sjamaan’ uit San Francisco een hotelkamer huurde, Hawaiiaanse muziek speelde en 25 mensen $ 1021 in rekening bracht voor de ceremonie van vijf uur. Aan de overkant van de rivier bracht een echte Tukano-sjamaan $ 25 in rekening voor een hele nacht.
Buitenlanders en lokale niet-tribale mensen wagen zich in de Amazone-jungle om land te kopen en zich terug te trekken. Ja, in eerste instantie gebruiken ze sjamanen, maar alleen totdat ze het gevoel hebben dat ze hebben geleerd hoe ze de ceremonies zelf moeten leiden. Vervolgens worden de sjamanen ontslagen. Ondertussen verhoogt de aanwezigheid van de nieuwkomer de vastgoedprijzen voor de inboorlingen.
Een vriend bracht me een DIY-cadeaupakket met droge mengsels voor het maken van ayahuasca (inclusief beker, voeg gewoon water toe), verkocht in lokale cadeauwinkels als een handelsartikel zonder instructies. Ze worden verkocht aan de westerling die profiteert van het opzetten van reisorganisaties; aan degenen die drie maanden “studeren” en vervolgens terugkeren naar hun land als nep-gecertificeerde ayahuasceros die kleurrijke veren dragen die niet van hen zijn; ayahuasceros met luide elektronische muziekbands die niets te maken hebben met de tradities.

Nep-gecertificeerde ayahuasceros

Maar ook inheemse sjamanen en de winst van hun handlers. Ze reizen de wereld rond om een enorme hoeveelheid geld te vergaren, zonder het met hun gemeenschappen te delen. Veel echtscheidingen, het uiteenvallen van hun families. Ik kende een sjamaan, een gouden Rolex-drager, die twee of drie ceremonies per dag hield. Hij bezat een toeristenboot voor het vervoer van plantengeneeskundetoeristen. Hij liet ons midden in een ceremonie achter om zijn volgende bij te wonen, en liet zijn zieke leerling (die wegliep) en het keukenpersoneel achter om de gringo’s in de gaten te houden. Meestal nemen sjamanen de volgende dag niet deel aan de integratie, waardoor deelnemers verward en wanhopig worden.
Je hebt misschien gehoord van de sjamaan die het lichaam verborg van een jonge man die stierf tijdens een ceremonie. Of de talloze verhalen over ongepaste seksuele ontmoetingen.
Voor velen is de ayahuasca-ervaring positief, leerzaam en levensveranderend. Veel deelnemers doen het daarna echter niet zo goed. Zonder de juiste integratie om de taal van geest of visioenen te begrijpen, vallen velen in depressie, angst en soms paranoia, niet in staat hun beelden te begrijpen. Sommigen nemen hun visie letterlijk. Ik ken twee mensen die ervan overtuigd waren dat de geest hen vertelde om van geslacht te veranderen, omdat ze zichzelf als vrouw zagen, in plaats van te bedenken dat ze hun vrouwelijke kant naar voren moesten brengen.

The journey insite

Voordat u aan dit medicijnpad begint…

Misschien ontmoet u boze geesten die u proberen te verleiden. Een klant van mij werd paranoïde en verliet zijn vrouw en dochter. Aliens verschijnen ook vaak. Hoe ga je daarmee om als je geen rigoureuze sjamanistische training hebt gevolgd voordat je je eerste kopje drinkt? Er zijn geen snelkoppelingen naar genezing. Mensen moeten de taal van het sjamanisme leren en ervaren en de verbinding met alle elementen in de natuur voelen voordat ze hun lippen op de bittere beker leggen. Inheemse samenlevingen beginnen langzaam. Ze drinken al vroeg hun jongen om de wereld te ervaren en te begrijpen. Delen hun dromen in de gemeenschap. Zijn thuis in de taal van de geest.
Voordat u aan dit medicijnpad begint, moet u tijd investeren om te leren en manieren van werken met geest te ervaren. Voordat je nog een beker opslokt, moet je jezelf afvragen: hoe heb je de lering toegepast die je al hebt gekregen? Vraag jezelf af wat je bedoeling is, en hoe je het medicijn, het regenwoud en de mensen die deze tradities bewaren, kunt eren. Ken de mensen die de planten hebben geoogst, die erover hebben gekookt en gebeden. Ken hun afkomst en leer de persoon kennen die u dient, als ze dit doen met het grootste respect, gebeden en offergaven.

Verlichting is geen handelswaar

Bereid je lichaam en geest voor voordat je deze heilige ceremonies binnengaat. Vraag de sjamaan: wat doet hij met de opbrengst? Dat is een legitieme vraag. Het herinnert de sjamaan aan zijn verantwoordelijkheid en schept vertrouwen. Het integreren van die geestvisies en leringen in uw dagelijks leven is essentieel om een harmonieus leven te leiden. Neem deel aan ceremonies van plantengeneeskunde in de omgeving waarin die planten groeien – hun energie is daar krachtiger – en niet in een hotelkamer, klas of appartement. Hoor de muziek van de rivier die stroomt, het geruis van de wind die met de bladeren speelt en de luidruchtige krekels. Het helpt je dieper in contact te komen met hun essentie en de kosmos.
Er is geen snelle weg naar ontwaken ten koste van de inheemse gemeenschappen, en vooral van de plantgeesten. Verlichting is geen handelswaar of spiritueel amusement.